Wraz z końcem czerwca zakończyły się zajęcia i działania w ramach naszej innowacji Sensoranki. Będą one kontynuowane w roku szkolnym 2021/2022 w grupach, które zgłoszą chęć uczestnictwa. Chcemy ukazać Państwu w skrócie na czym polegały Sensoranki i zachęcić do współpracy w przyszłości.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI INNOWACJI
„SENSORANKI – NIECH KAŻDY SIĘ DOWIE:
RUCH TO ROZWÓJ, RUCH TO ZDROWIE!”
Nazwa placówki: Przedszkole nr 109 z Oddziałami Integracyjnymi we Wrocławiu
Autorzy: Agnieszka Sadurska, Ewa Matusz – Łazowska
Temat: Sensoranki – niech każdy się dowie: ruch to rozwój, ruch to zdrowie!
Rodzaj innowacji: metodyczno-organizacyjna
Data wprowadzenia: 08.02.2021 r.
Data zakończenia: 30.06.2021 r. (z możliwością przedłużenia na przyszły rok szkolny).
Zakres innowacji: Działaniami innowacji zostały objęte dzieci z grup IIC, IIA, IIIA, IIIB, IVA,IVB, IVC oraz dzieci uczęszczające na terapię logopedyczną (w formie indywidualnej, grupowej).
Czas realizacji innowacji: obejmuje drugi semestr roku szkolnego 2020/2021, z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym. Zajęcia innowacyjne odbywały się w godzinach przedpołudniowych, minimum raz w tygodniu. Czas trwania był dostosowywany do indywidualnych możliwości grupy. Niektóre działania były rozciągnięte w czasie (zbiórka akcesoriów i tworzenie kącików motorycznych trwała miesiąc), inne zaś jednorazowe (konkursy, czy spotkanie ze specjalistą).
Główną przyczyną opracowania innowacji była potrzeba wspierania i stymulowania rozwoju naszych podopiecznych, niesienia pomocy dzieciom oczekującym wsparcia i prowadzenia działań profilaktycznych w pracy z całą grupą.
Cel główny dotyczył: Usprawniania motoryki dużej, motoryki małej, precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców, w celu osiągnięcia odpowiednich kompetencji grafomotorycznych.
Cele szczegółowe obejmowały:
- Kształtowanie u dzieci prawidłowej kontroli posturalnej
- Poprawę zakresu ruchów, siły mięśniowej i wytrzymałości mięśni rąk
- Usprawnianie precyzyjnych ruchów rąk, dłoni, palców
- Kształtowanie prawidłowego napięcia mięśniowego, koordynacji wzrokowo – ruchowej
- Stymulowanie dużych ruchów, umiejętności planowania ruchu
- Stymulowanie czucia głębokiego i powierzchniowego
- Rozwijanie funkcji dotykowo – kinestetycznych (czucie dotyku i ruchu) oraz motorycznych
- Wzmacnianie koncentracji uwagi
- Doskonalenie umiejętności wykonywania zadań zgodnie z poleceniem
- Kształtowanie umiejętności współpracy
- Budzenie i aktywizowanie ciekawości oraz aktywności poznawczej dzieci.
Poza regularnymi zajęciami z dziećmi, w ramach Sensoranków odbyły się:
- akcja „PrzydaSIĘ” – zbiórka przedmiotów przydatnych przy tworzeniu pomocy dydaktycznych, terapeutycznych w ramach innowacji. Szczegółowe informacje znajdowały się na plakacie, który stworzyłyśmy i wysłałyśmy do każdej z grup oraz umieściłyśmy na przedszkolnym Facebooku.
- Konkurs na kącik motoryki małej dla grup biorących udział w Sensorankach”,
- Konkurs „Paluszkowa zabawka” – dla dzieci i ich rodziców na stworzenie zabawki wspierającej sprawność manualną. Dzieci stworzyły z rodzicami: ścieżkę sensoryczną, zabawki kształtujące prawidłowy chwyt dłoni, gniotki i butelki sensoryczne, przeplatanki, układanki i zabawki, które układa się przy pomocy szczypiec lub łyżki. Dzieci biorące udział w konkursie otrzymały dyplomy oraz drobne upominki;
- spotkanie z fizjoterapeutką „ Kiedy udać się do specjalisty?”, podczas którego rodzice i nauczyciele mogli uzyskać informacje na temat prawidłowego rozwoju dzieci oraz symptomów mogących świadczyć o nieprawidłowościach, na co zwrócić szczególną uwagę, o sposobach samodzielnego zbadania/ zweryfikowania swych obserwacji oraz o objawach, które powinny skłonić do udania się z dzieckiem do fizjoterapeuty, terapeuty SI lub innego specjalisty. Na koniec spotkania rodzice mogli uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Spotkanie, początkowo planowane w formie stacjonarnej, odbyło się online , za pośrednictwem platformy ZOOM. W spotkaniu wzięło udział kilkunastu uczestników. Jednak nagranie udostępnione potem przez nas na przedszkolnym profilu Facebook, cieszyło się większą popularnością i pod koniec czerwca liczyło 280 wyświetleń. Nagranie jest nadal dostępne na naszym przedszkolnym profilu Facebook.
Zajęcia Sensoranków organizowane w grupach biorących udział w innowacji, miały strukturę, która pozwalała na wzmocnienie mięśni posturalnych i aktywizację całego ciała dziecka. Proponowane przez nas serie wyglądały następująco:
- rozmachowa, trwająca najdłużej, skoncentrowana na normalizacji napięcia mięśniowego (całego ciała, ze szczególnym uwzględnieniem jego centrum), mobilizacji obręczy barkowej i biodrowej oraz zwiększeniu zakresu ruchu w stawie barkowym.
- manualna – proponowałyśmy zabawy, które poprawiają ruchomość kończyny górnej w obrębie stawu łokciowego i nadgarstkowego.
- ruchów precyzyjnych – skupiałyśmy się na ruchach precyzyjnych wykonywanych w stawach śródręcza i palców.
Długość poszczególnych etapów była dostosowywana zależnie od wieku dzieci oraz ich możliwości. Podczas tworzenia scenariuszy, bazy ćwiczeń i zabaw, filmów instruktażowych wykorzystywałyśmy własne pomysły, jak również elementy sprawdzonych metod i form terapii. W każdym scenariuszu pojawiły się elementy Terapii Ręki i Terapii SI – były one wiodące. Dodatkowymi metodami, których elementy wykorzystywałyśmy i proponowałyśmy były:
- Metoda Dobrego Startu (M. Bogdanowicz),
- Metoda Aktywnego Słuchania Muzyki (Batii Strauss),
- Metoda Ruchu Rozwijającego (W. Sherborne)
- Kinezjologia Edukacyjna (P. Dennisona)
- Edukacja przez Ruch (D. Dziamskiej).
Sensoranki spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem jej uczestników. Z obserwacji wynika, że wszystkie dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach, działaniach, były przy tym pełne zaangażowania i kierowane motywacją wewnętrzną. Forma i tematyka zajęć była dla dzieci atrakcyjna i traktowały je jako dobrą zabawę, usprawniając zarazem swoje ciało i umiejętności.
W związku z pozytywnym odbiorem, zarówno dzieci, jak i nauczycielek, specjalistów oraz Rodziców, zamierzamy kontynuować i urozmaicać działania w ramach „Sensoranków” w nadchodzącym roku szkolnym 2021/2022.
Chcemy zaprosić Państwa do współpracy i podziękować za zaangażowanie w dotychczasowe przedsięwzięcia.