Wraz z końcem czerwca zakończyły się zajęcia i działania w ramach naszej innowacji Sensoranki. Będą one kontynuowane w roku szkolnym 2021/2022 w grupach, które zgłoszą chęć uczestnictwa. Chcemy ukazać Państwu w skrócie na czym polegały Sensoranki i zachęcić do współpracy w przyszłości.

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI INNOWACJI

„SENSORANKI – NIECH KAŻDY SIĘ DOWIE:

RUCH TO ROZWÓJ, RUCH TO ZDROWIE!”

Nazwa placówki: Przedszkole nr 109 z Oddziałami Integracyjnymi we Wrocławiu

Autorzy: Agnieszka Sadurska, Ewa Matusz – Łazowska

Temat: Sensoranki – niech każdy się dowie: ruch to rozwój, ruch to zdrowie!

Rodzaj innowacji: metodyczno-organizacyjna

Data wprowadzenia: 08.02.2021 r.

Data zakończenia: 30.06.2021 r. (z możliwością przedłużenia na przyszły rok szkolny).

Zakres innowacji: Działaniami innowacji zostały objęte dzieci z grup IIC, IIA, IIIA, IIIB, IVA,IVB, IVC oraz dzieci uczęszczające na terapię logopedyczną (w formie indywidualnej, grupowej).

Czas realizacji innowacji: obejmuje drugi semestr roku szkolnego 2020/2021, z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym. Zajęcia innowacyjne odbywały się w godzinach przedpołudniowych, minimum raz w tygodniu. Czas trwania był dostosowywany do indywidualnych możliwości grupy. Niektóre działania były rozciągnięte w czasie (zbiórka akcesoriów i tworzenie kącików motorycznych trwała miesiąc), inne zaś jednorazowe (konkursy, czy spotkanie ze specjalistą).

Główną przyczyną opracowania innowacji była potrzeba wspierania i stymulowania rozwoju naszych podopiecznych, niesienia pomocy dzieciom oczekującym wsparcia i prowadzenia działań profilaktycznych w pracy z całą grupą.

Cel główny dotyczył: Usprawniania motoryki dużej, motoryki małej, precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców, w celu osiągnięcia odpowiednich kompetencji grafomotorycznych.

Cele szczegółowe obejmowały:

  • Kształtowanie u dzieci prawidłowej kontroli posturalnej
  • Poprawę zakresu ruchów, siły mięśniowej i wytrzymałości mięśni rąk
  • Usprawnianie precyzyjnych ruchów rąk, dłoni, palców
  • Kształtowanie prawidłowego napięcia mięśniowego, koordynacji wzrokowo – ruchowej
  • Stymulowanie dużych ruchów, umiejętności planowania ruchu
  • Stymulowanie czucia głębokiego i powierzchniowego
  • Rozwijanie funkcji dotykowo – kinestetycznych (czucie dotyku i ruchu) oraz motorycznych
  • Wzmacnianie koncentracji uwagi
  • Doskonalenie umiejętności wykonywania zadań zgodnie z poleceniem
  • Kształtowanie umiejętności współpracy
  • Budzenie i aktywizowanie ciekawości oraz aktywności poznawczej dzieci.

Poza regularnymi zajęciami z dziećmi, w ramach Sensoranków odbyły się:

  1. akcja „PrzydaSIĘ” – zbiórka przedmiotów przydatnych przy tworzeniu pomocy dydaktycznych, terapeutycznych w ramach innowacji. Szczegółowe informacje znajdowały się na plakacie, który stworzyłyśmy i wysłałyśmy do każdej z grup oraz umieściłyśmy na przedszkolnym Facebooku.
  2. Konkurs na kącik motoryki małej dla grup biorących udział w Sensorankach”,
  3. Konkurs „Paluszkowa zabawka” – dla dzieci i ich rodziców na stworzenie zabawki wspierającej sprawność manualną. Dzieci stworzyły z rodzicami: ścieżkę sensoryczną, zabawki kształtujące prawidłowy chwyt dłoni, gniotki i butelki sensoryczne, przeplatanki, układanki i zabawki, które układa się przy pomocy szczypiec lub łyżki. Dzieci biorące udział w konkursie otrzymały dyplomy oraz drobne upominki;
  4. spotkanie z fizjoterapeutką „ Kiedy udać się do specjalisty?”, podczas którego rodzice i nauczyciele mogli uzyskać informacje na temat prawidłowego rozwoju dzieci oraz symptomów mogących świadczyć o nieprawidłowościach, na co zwrócić szczególną uwagę, o sposobach samodzielnego zbadania/ zweryfikowania swych obserwacji oraz o objawach, które powinny skłonić do udania się z dzieckiem do fizjoterapeuty, terapeuty SI lub innego specjalisty. Na koniec spotkania rodzice mogli uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Spotkanie, początkowo planowane w formie stacjonarnej, odbyło się online , za pośrednictwem platformy ZOOM. W spotkaniu wzięło udział kilkunastu uczestników. Jednak nagranie udostępnione potem przez nas na przedszkolnym profilu Facebook, cieszyło się większą popularnością i pod koniec czerwca liczyło 280 wyświetleń. Nagranie jest nadal dostępne na naszym przedszkolnym profilu Facebook.

Zajęcia Sensoranków organizowane w grupach biorących udział w innowacji, miały strukturę, która pozwalała na wzmocnienie mięśni posturalnych i aktywizację całego ciała dziecka. Proponowane przez nas serie wyglądały następująco:

  1. rozmachowa, trwająca najdłużej, skoncentrowana na normalizacji napięcia mięśniowego (całego ciała, ze szczególnym uwzględnieniem jego centrum), mobilizacji obręczy barkowej i biodrowej oraz zwiększeniu zakresu ruchu w stawie barkowym.
  2. manualna – proponowałyśmy zabawy, które poprawiają ruchomość kończyny górnej w obrębie stawu łokciowego i nadgarstkowego.
  3. ruchów precyzyjnych – skupiałyśmy się na ruchach precyzyjnych wykonywanych w stawach śródręcza i palców.

Długość poszczególnych etapów była dostosowywana zależnie od wieku dzieci oraz ich możliwości. Podczas tworzenia scenariuszy, bazy ćwiczeń i zabaw, filmów instruktażowych wykorzystywałyśmy własne pomysły, jak również elementy sprawdzonych metod i form terapii. W każdym scenariuszu pojawiły się elementy Terapii Ręki i Terapii SI – były one wiodące. Dodatkowymi metodami, których elementy wykorzystywałyśmy i proponowałyśmy były:

  1. Metoda Dobrego Startu (M. Bogdanowicz),
  2. Metoda Aktywnego Słuchania Muzyki (Batii Strauss),
  3. Metoda Ruchu Rozwijającego (W. Sherborne)
  4. Kinezjologia Edukacyjna (P. Dennisona)
  5. Edukacja przez Ruch (D. Dziamskiej).

Sensoranki spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem jej uczestników. Z obserwacji wynika, że wszystkie dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach, działaniach, były przy tym pełne zaangażowania i kierowane motywacją wewnętrzną. Forma i tematyka zajęć była dla dzieci atrakcyjna i traktowały je jako dobrą zabawę, usprawniając zarazem swoje ciało i umiejętności.

W związku z pozytywnym odbiorem, zarówno dzieci, jak i nauczycielek, specjalistów oraz Rodziców, zamierzamy kontynuować i urozmaicać działania w ramach „Sensoranków” w nadchodzącym roku szkolnym 2021/2022.

Chcemy zaprosić Państwa do współpracy i podziękować za zaangażowanie w dotychczasowe przedsięwzięcia.